CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

bahasa rempit, bahasa comel, bahasa 'eww'.

tiba - tiba rasa tertarik dengan satu video di Youtube. selama ni aku tengok, blogger je yang sibuk heboh pasal penggunaan Bahasa Melayu. baik cara tulis atau cara cakap. hah, amik kau! muncul sorang mamat ni meluahkan pendapat yang ikut aku memang betul la apa dia cakap.

tulisan kali ni tak macam biasa. malas aku nak berpuitis berjiwang hari ni.

sekarang orang berbahasa ikut suka je. taknak cakap pasal bahasa mat saleh sebab aku pun bukan pandai sangat. cukup kalau kita tengok macam mana orang melayu cakap melayu. aku meluat jugak bila tengok orang sibuk - sibuk nak gatal - gatal tambah "eww" kat belakang ayat diorang tu. baik sms, facebook, ym, kalau boleh dalam karangan pun.

"sapeww nak bawak kiteww jalan2 nieww?"

bahasa comel ke, bahasa gedik? korang pilih sendiri. haha. ada jugak sesetengah blog yang cuba selit - selit ayat - ayat macam ni. terus aku tekan pangkah. bukan nak kata aku poyo ke apa. sebab dah aku tak faham. baik aku blah capat- cepat daripada aku maki - hamun dia. kan?


ni lagi satu, ada jugak yang gatal - gatal tangan tekan shift atau caps lock bila menaip. mungkin dia rasa comel sangat la tu bila taip macam tu. rasa macam lempang je

"aQ wiNdu cgT2 Kt diEeW... bLeww BLey JuMPeww nIEew..???"

baiklah. rasa macam nak lempang jek. sorry emo sikit serious naik juling jugak biji mata aku nak faham apa yang dia cuba sampaikan dalam mukabuku. maaf kak / dik, tak sengaja nak kutuk. memang sah - sah aku terus cop orang yang tulis macam ni gedik.

ada jugak yang suka tekan tanda noktah tu berpuluh - puluh kali. macam ni......... ada jugak yang suka nak tekan tanda soal tu dua tiga kali. macam ni?????????? apa masalahnya? letak satu titik, satu tanda soal dah la. kalau dalam blog amatlah tak digalakkan guna tanda noktah banyak kali, tanda soal banyak kali. faham kan? nak baca pun rasa macam nak mengeja je nanti.

agak - agak macam dah panjang sangat aku taip.

aku pun bukan siapa - siapa nak mengkritik orang lain. aku pun buat sama yang sebenarnya. jadi, ada baiknya kita cuba tulis macam biasa. buat apa nak naik taraf lagi bahasa, kalau dah punya sedap lenggok ayat dia. eh? macam pelik je bunyi.

err.. jangan condemn aku dah la sebab buat entri macam ni.


nota kaki : esok ada exam la,buku tak baca lagi, macam mana ni?. haihhh

0 comments: