CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

mulut orang, memang susah nak tutup..

kadang-kadang orang selalu berkata tentang kita. yang baik, yang buruk. adakalanya sedap didengar. adakalanya sakit telinga mendengar setiap butir kata itu. orang takkan faham apa yang kita rasa. orang tak tahu siapa diri kita sebenarnya. kata-kata orang sukar ditepis. kalau manis bicaranya, syukur. kalau pahit anggapan mereka pada kita, redha. sukar untuk setiap orang mentafsirkan kebenaran. anggapan selalu salah. mungkin bagi mereka, sukar untuk bertanya pada tuan empunya badan tentang kebenaran itu.

kata-kata orang sukar disangkal. baik kita, tak pernah pula dijadikan butir bicara. yang buruk itu, digali sedalamnya. mungkin, boleh jadi gosip hangat. itulah manusia, sekali kita berbuat baik, orang takkan nampak. aku berjalan seorang, berjumpa dengan teman aku yang lelaki itu. mungkin di tepi jalan, bertegur sapa.. apa salahnya kalau itu kawan. tapi, lain pula di tafsiran mereka. esok lusa, ada lagi yang menyapa. kawan aku juga. sekali lagi, lain yang ada di minda mereka. maaf, tafsiran anda salah. mereka cuma kawan yang aku kenal dan tak salah kalau kami bertegur. itu pun dijadikan isu?

manusia selalu berfikiran negatif. membuat andaian tanpa usul periksa. penat mendengar kata orang. biarkan saja telahan itu. mungkin mereka bukan aku. mungkin salah aku juga. ahh. lantak! itu kata aku. mulut orang bukan senang nak tutup. asyik berkata-kata, sampai tak sedar datang satu dosa. tapi, bila fikir bulan baik hari baik, tunggu la raya nanti, hulur tangan, mintak maaf. biasalah tu kan?

0 comments: